HOD helpt start up Firstmate aan voordelig eerste kantoor
Bijna vier jaar heeft Michiel van Noort met zijn bedrijf Firstmate kantoorruimte gehuurd via HOD. Onlangs heeft hij afscheid genomen van het pand aan de Oude Utrechtseweg in Baarn. Dankzij HOD heeft hij bij de start-up van zijn bedrijf de mogelijkheid gehad om tegen beperkte huisvestingskosten te bouwen aan de fundering van zijn consultancybedrijf in de hospitality branche, dat inmiddels staat als een huis.
Michiel van Noort begon zijn bedrijf Firstmate eind 2017 vanuit een zolderkamer. Met dit consultancybedrijf in hospitality oplossingen adviseert hij vastgoed op het gebied van horeca en leisure concepten en begeleidt hij bedrijven in deze branche bij het verbeteren van hun exploitatie, waardoor groei mogelijk is.
Al snel kreeg hij een grote opdracht waardoor hij ging samenwerken met een partner. Michiel: “We moesten fysiek bij elkaar kunnen zitten, dus we moesten op zoek naar kantoorruimte. Maar dat is in Baarn voor een start up nauwelijks te betalen. Via via hoorden we dat er in het pand aan de Oude Utrechtseweg kantoorruimte beschikbaar was en dat HOD dit verhuurde op basis van antikraakvoorwaarden.”
Op 1 januari 2019 betrokken Michiel en zijn partner een klein kantoortje in het leegstaande voormalige kantoorpand, dat recentelijk nog helemaal was opgeknapt. “Dat kon tegen hele lage huurkosten, waardoor we konden investeren in andere zaken.”
Toen Firstmate groeide en medewerkers in dienst nam, kon het bedrijf verhuizen naar een grotere, aangrenzende kantoorruimte in het pand en toen het nog groter werd, kon er zelfs een halve vleugel tegen hele gunstige tarieven worden gehuurd.
“Alle credits voor HOD, de communicatie was altijd heel prettig, laagdrempelig en persoonlijk”, stelt Michiel. “Als er iets was, konden we altijd bellen en bespreken waar we tegen aan liepen. Dat werd dan eigenlijk altijd in alle redelijkheid door HOD weer opgelost. Ze kijken bij HOD echt altijd naar wat er mogelijk is.”
Waar de verwachting was dat Firstmate ongeveer een half jaar tot maximaal negen maanden een kantoorruimte in het pand zou kunnen huren, werden dat uiteindelijk bijna vier jaar. “Inmiddels waren we toe aan een nieuwe werkomgeving voor ons bedrijf. We ambiëren het topsegment van de consultancy en zochten een hospitality omgeving die daar op aan sloot. We vonden deze in het multi talent pand hier tegenover. En geloof het of niet: we tekenden daar het contract en twee dagen later kregen we te horen dat HOD het pand moest opleveren aan de opdrachtgever en dat onze huur werd opgezegd. Dat viel dus allemaal heel toevallig precies samen.”