“Dankzij lage lasten kon ik mijn bedrijf laten groeien”

Als beginnend ondernemer kun je elke euro goed gebruiken. Een kantoorruimte hebben is vaak essentieel voor je bedrijf, maar als starter is het vaak lastig om een goede financiering rond te krijgen. HOD zorgt voor een tussenoplossing: wij bieden werkruimte aan die leegstaat, voor een vergoeding die betaalbaar is voor starters. Adam Yu, eigenaar van Fastline EU, is één van de ondernemers die via ons zijn bedrijf naar een nieuw niveau wist te tillen. Hij vertelt zijn verhaal.

Toen de Australische Adam Yu 30 werd, wilde hij iets groots doen. Hij vertrok vanuit zijn woonplaats Sydney naar Barcelona, rende 3100 kilometer en kwam vier maanden later uit in Amsterdam. Wat hij daar zag, beviel hem goed. Zo goed dat hij graag wilde blijven. De ontmoeting met zijn vriendin in 2016 gaf hem het laatste zetje: hij bleef in Nederland.

Adam Yu

In de jaren die volgden, werkte Adam bij verschillende grote bedrijven. Maar zoals veel Australiërs droomde hij van meer. In 2018 begon hij naast zijn baan met een eigen bedrijf. Hij importeerde wielrenhandschoenen van bekende Australische en Amerikaanse merken en vloog door heel Europa om relaties op te bouwen met fietsenwinkels die ze konden verkopen.

In het begin sloeg hij zijn voorraad op zijn eigen slaapkamer, maar al snel stond die vol. Ook externe opslagruimtes bleken binnen een paar maanden te klein. In zijn zoektocht naar een grotere ruimte met kantoor, kwam hij in aanraking met HOD. Dat bleek de oplossing voor de problemen waar hij tegenaan liep.  

Adam: “Beginnen met ondernemen in Nederland is niet altijd makkelijk. Door de aard van mijn bedrijf – eerst spullen importeren en pas later verkopen – had ik een flinke buffer nodig. Maar waar banken in Australië starters steunen om een nieuw bedrijf te beginnen, hechten ze in Nederland weinig waarde aan ambitieuze plannen. Daardoor moest ik het doen met mijn eigen spaargeld. Een dure opslagruimte kon ik er niet bij hebben.”

Antikraak werkruimte Utrecht

“Op dat moment kwam ik in aanraking met HOD. Tijdens het uitlaten van mijn hond liep ik vaak door de Amsterdamsestraatweg in Utrecht. Hier kwam ik langs een leegstaand pand dat me aansprak. Op de ruiten stonden de gegevens van HOD. Zo ontdekte ik het principe van antikraak. In Australië bestaat dit niet, maar ik was meteen enthousiast.”

“Ik schreef me in op de website, legde uit wat mijn ambities waren en kwam in contact met Rinus van HOD. Om mijn visie voor de locatie te delen, maakte ik foto’s en fotoshopte ik hierin de plannen die ik voor ogen had. Ik wilde er echt een mooie plek van maken. Daarmee wist ik de aandacht te trekken. Ik kreeg een rondleiding, HOD legde uit wat de voorwaarden waren en we tekenden de overeenkomst.”

Lage vaste lasten

“Begin 2020 betrok ik mijn nieuwe kantoor. Het stond al lange tijd leeg, dus de eerste week besteedde ik aan het schoonmaken en opknappen van de ruimte. Daarna kon ik beginnen met het inrichten. De verhuizing was een mooie mijlpaal; ik kon eindelijk echte stappen gaan zetten richting de groei van mijn bedrijf. Dat was voor een groot deel te danken aan de lage vergoeding die ik betaalde: slechts 400 euro per maand.”

“Het risico van antikraak is natuurlijk dat de beheerder je elk moment kan vragen om te vertrekken. Gelukkig was dat risico voor mij klein, omdat we al wisten dat de gemeente plannen had om een nieuwe woonwijk te bouwen op deze locatie. De start van de bouw zou zeker nog een paar jaar op zich laten wachten. Daarom durfde ik het aan om me hier te vestigen.”

Ook vrienden enthousiast

“Inmiddels zijn we drie jaar verder, en is mijn bedrijf inderdaad flink gegroeid. Ik huur nu een kantoorruimte met magazijn in Maarssen, inclusief officieel 5-jarig huurcontract. Deze stap had ik nooit kunnen zetten zonder de leegstandsoplossing van HOD. Het gaf mij de kans om voordelig een ruimte te huren terwijl ik het geld dat ik overhield investeerde in de opbouw van mijn bedrijf.”

“In de tussentijd heb ik HOD regelmatig aanbevolen bij vrienden. Eén vriend paste op een appartement voor HOD. Helaas moest hij na twee maanden alweer vertrekken. HOD heeft toen binnen een week een nieuwe plek voor hem gevonden. Niet alleen voor mij hebben ze dus goed werk geleverd, ook voor de mensen om mij heen.”

Leegstandsbeheer voor ondernemers

“Aan ondernemers die ook net zijn gestart wil ik meegeven: overweeg zeker om een kantoorruimte te huren via antikraak. Het geeft je de kans om lage lasten te houden terwijl je nieuwe klanten werft en je bedrijf de kans geeft om te groeien. Ik denk dat je het als ondernemer zo moet zien: door antikraak werkruimte te huren, kun je je plannen voor de lange termijn sneller en beter realiseren. Op die manier bouw je een goedlopend bedrijf op. Voor mij was het ideaal om de tijd te overbruggen tot mijn bedrijf stabiel en groot genoeg was om te verhuizen naar een vaste locatie. Ik kijk er dan ook heel positief op terug.”

Ook goedkope werkruimte vinden?

Wil je meer weten over leegstandsbeheer of het huren van voordelige werkruimte als beginnend ondernemer? Neem dan contact met ons op. Dat kan via 030 2511 911 of door je gegevens achter te laten bij onze werkruimtezoeker.